Bemoeizuchtige collega’s en SharePoint; een gelukkig huwelijk


Leuk hoor, dat samenwerken in SharePoint. Totdat die bemoeizuchtige collega de hoek om komt kijken en toch nog even jouw werk gaat ‘corrigeren’! Gelukkig heeft SharePoint overal een oplossing voor: Versiegeschiedenis!

Versiegeschiedenis slaat de wijzigingen die jij en je collega’s in een document aanbrengen op in versies.

1. Navigeer naar de SharePoint bibliotheek waar jouw document staat opgeslagen.
2. Klik met de rechtermuisknop op de bestandsnaam
3. Kies vervolgens voor ‘Versiegeschiedenis
4. De opgeslagen versies worden weergegeven
5. Beweeg met de muis over de versie die je wilt herstellen
6. Klik op het pijltje dat rechts van de datum en tijd verschijnt
7. Kies voor de optie ‘Herstellen

8. Klik op ‘OK’ om te bevestigen
9. De melding “U staat op het punt om de huidige versie te vervangen door de geselecteerde versie” verschijnt. Hoewel de indruk wordt gewekt dat de meest recente versie verloren zal gaan is dit niet het geval. In dit voorbeeld zal de herstelde versie 5.0 als 7.0 bovenaan komen te staan. Versie 6.0 blijft dus behouden.

N.B. Er kan per bibliotheek bepaald worden of er een versiegeschiedenis bijgehouden wordt. Ook kan bepaald worden of er gebruik wordt gemaakt van concept/sub-versies. In een bibliotheek zonder versiegeschiedenis kun je bovenstaande procedure dus niet uitvoeren.

Deze instructie, alsook hoe u versies kunt bekijken én vergelijken, is een onderdeel uit de training SharePoint voor eindgebruikers. De inhoud van deze training wordt in gezamenlijk overleg samengesteld op basis van deze onderwerpen.

Deel deze blogpost

Over de schrijver

Henkertenker